חיפוש

קצת עלינו

היי, אני מירב, ויחד עם עידו, בעלי והשותף שלי, הקמתי את Veggiez לפני כ-5 שנים מתוך רצון לשתף את הידע שלנו בבישול ובצילום של מתכונים טבעוניים שיהיו קלים להכנה וטעימים (כל מתכון שעולה עובר בדיקות QA מדוקדקות ויסודיות בקרב חברים, שכנים, קרובי משפחה ועוברי אורח מזדמנים.

בשנה האחרונה הקמנו את סטודיו Veggiez – סטודיו 100% טבעוני לצילום ובישול הממוקם באזור התעשייה במודיעין הידוע גם בשם ישפרו סנטר. בסטודיו אנו מצלמים אוכל טבעוני בלבד, מוצרים ואנשים. הסטודיו מעוצב באווירה ביתית וחמימה וכולל מטבח גדול ונוח, אפשרויות צילום מרובות – מותאם במיוחד להפקות וידיאו ולכל הפקה אחרת כולל צילום תדמית ואפילו תוכניות טלוויזיה!

בקרוב

סדנת ניהול קונפליקטים דרך המטבח של וג'יז צוות מנצח!

אנחנו גם כאן

רוצים לקבל עדכונים במייל?

עקבו אחרינו בפייסבוק

אוזני המן מלוחות מבצק "טעות" ובמילוי תרד, בצל וצנוברים

הכל התחיל מזה שהיו לי שתי חבילות תרד טרי במקרר וידעתי שצריך לעשות איתן משהו, אחרת הן יישכחו בתהום הנשייה של המקרר ואחרי שבוע (או יותר), כשאחפש משהו אחר בכלל אמצא מין צרור ירוק-חום לח ומטפטף. אז הפעם, החלטתי, עושים משהו טעים, מה גם שמחר שבת והולכים לפיקניק בפארק ואני כמובן אחראית על גזרת המאפים.

כהרגלי בקודש בימים אלה, אני פותחת את ד"ר גוגל כדי למצוא השראות ורעיונות. לפעמים אני גם מתעמקת בממצאים של גברת פינטרסט (ברור שגוגל הוא גבר ופינטרסט אישה, למרות הרמז הברור  שמסתתר בתוך השם שלה, כן?), אבל היום רציתי לתקתק עניינים כי פינטרסט זה כמו עפולה, בכל מקום יש שלטים למרכז העיר, אבל אין באמת דרך קלה ופשוטה לצאת.

מצאתי מתכון חביב לבורקס תרד, ואמרתי לעצמי שאולי אוסיף גם קצת טופו משי, אבל אז התחלתי את המתכון והכל הסתבך: הבצק לא התאחד כמו שצריך והיה קשה ויבש.

רגע לפני שוויתרתי והחלטתי להשליך הכל לפח ולהתחיל מהתחלה, נחו עיניי על מתכון לפטאייר של נוף אין-כמוה עתמאנה באתר המצוין של עז תלם שהתאים לי בול למשבצת: בצק? יש. (בערך), תרד? יש! בצל? יש! אז לעבודה.

לקחתי את רוח הדברים מהמתכון ושיניתי אותו לפי מה שהתאים לי (מבחינה תזונתית) ולפי המצרכים והכלים שהיו לי בבית. וזה בעצם הלקח שצריך ללמוד מהמקרה הזה: שגם אם טועים ועושים שטויות (כמוני), אפשר לתקן. לולא הטעות הזאת יתכן והיה יוצא לי משהו אחר לגמרי או בכלל לא. ואתם יודעים מה, זה גם ממש בסדר!

לפני שאתם נבהלים מהמתכון, תדעו שרק ההוראות ארוכות, ולמרות שזה מתכון עם שמרים, ההתפחה מינימלית וההשקעה משתלמת.

ולמי שאין כוח לקרוא את כל זה יש הוראות קצרות ותכלסיות בתחתית הפוסט 🙂

אז יאללה, מספיק עם הדיבורים, מתחילים:

מתכון ל-30 יחידות קטנות או 18-20 גדולות (הסבר בהמשך)

לבצק:

½ קילו קמח

4 כפיות שמרים יבשים

½ כוס שמן קנולה\חמניות\זית

כפית מחוקה מלח

¼- 1/3 כוס מים

כף סוכר

כף חלב סויה

עוד ¼ כוס שמן זית לאחר כך

למילוי:

250 גר' עלי תרד טריים ושטופים היטב מכל החול

1 בצל קלוף

70 גר' צנוברים

חצי כפית מלח גס

תבלינים: סומאק\פפריקה מתוקה+ פפריקה מעושנת

להברשה – 2-3 כפות שמן זית

מכינים את הבצק:

מערבבים בקערה או במיקסר עם וו לישה קמח, חצי כוס שמן, שמרים ומלח עד שהעיסה מתאחדת מעט. מוסיפים מים, חלב וסוכר ולשים עוד כ-3 דקות עד שנוצר בצק גמיש יותר. מוסיפים שמן זית נוסף בזרזוף וממשיכים לעבד 8-10 דקות עד שנוצר בצק גמיש ולא דביק.

מניחים במקום חמים כ-15 דקות או עד שמסיימים להכין את המילוי.

בינתיים מחממים תנור ל-220 מעלות לפחות במצב טורבו ומכינים את המילוי:

מפרידים את עלי התרד מהגבעולים לתוך קערה. בתוך אותה קערה מגררים את הבצל ומוסיפים את המלח הגס.

עכשיו זה טיפ שלקחתי מעז והוא באמת מדהים! במקום לאדות את התרד במחבת עד שיהיה סמרטוטי ויאבד את הטריות שלו וחלק נכבד מהערכים התזונתיים, פשוט מועכים עם הידיים את תערובת הבצל-תרד-מלח, עד שהתרד מאבד את הנפח שלו וכל התערובת מכוסה במלח. מעבירים למסננת כדי להיפטר מעודפי נוזלים. מוסיפים את התבלינים ומערבבים היטב.

מרדדים את הבצק למלבן גדול ובעזרת כוס\צנצנת קורצים עיגולים. במתכון של נוף כתוב לקרוץ עיגולים בקוטר 10 ס"מ וזה נשמע לי קצת גדול מדי עלי, אז קרצתי באמצעות כוס רגילה (קוטר של בערך 5-7 ס"מ תלוי בכוס). ההחלטה באיזה גודל לקרוץ משפיעה על כמות המאפים שייצאו לכם בהמשך. לי יצאו בסביבות 30 משולשים קטנים.

מניחים כפית מהמילוי בתוך כל עיגול ומשתדלים שיהיה בה גם בצל, גם תרד וגם צנוברים. סוגרים לצורת אוזן המן. סוגרים כלפי פני שתי כנפיים עליונות ומהדקים היטב ואז מעלים את הכנף הנותרת לסגירת המשולש.

מסדרים במרווחים שווים על תבנית מכוסה בנייר אפייה ומברישים בשמן זית.

במתכון של נוף זמן האפייה הוא בין 5-10 דקות אבל בתנור שלי זה לא הספיק, אז הוספתי עוד 4 דקות בטורבו ועוד 3 דקות על מצב גריל (הכי נמוך) להשחמה נוספת. חייבים להשגיח על האפייה כדי שלא ייצאו לכם גושי פחם במקום! לבעלי תנור מקרטע כמו שלי כדאי להפוך את התבנית לצד השני תוך כדי אפייה כדי לוודא השחמה אחידה.

בזמן שמחכים ליד התנור מסיימים את הכנת כל המאפים, מנשנשים מהמלית שנשארה (אם יש), מסדרים קצת את המטבח ומשתגעים מהריח.

מוציאים, נותנים עוד הברשה קלה של שמן זית ומצננים 5 דקות אם מצליחים להתאפק.

הערות, הארות, תובנות:

  1. ניתן להחליף את הקמח בקמח כוסמין. אם מחליפים בקמח מלא כדאי להוסיף עוד קצת מים.
  2. אפשר לנסות להחליף את הסוכר במייפל, לא ניסיתי.
  3. ניתן למלא בכל ירק שתרצו שהולך טוב במאפים: מנגולד במקום תרד, אפשר גם בטטה מעוכה או דלעת או תפוח אדמה (הולך נפלא עם בצל), אפשר להוסיף עשבי תיבול טריים כמו זעתר או אורגנו או טימין. השמיים הם הגבול כאן 🙂
  4. תבלינים: בפטאייר ערבי כהלכתו מוסיפים סומאק ויש המוסיפים גם זעתר. לא היה לי סומאק וזעתר נראה לי פחות במקום כאן (לטעמי האישי בלבד) לכן שמתי כפית פפריקה מתוקה ו-1/4 כפית פפריקה מעושנת.
  5. לא חייבים להבריש בסוף עם שמן זית, אבל זה יותר טעים.

המאפים נשמרים עד 3 ימים בקופסה סגורה בטמפרטורת החדר אבל אצלנו חצי נגמר כבר באותו יום והחצי השני חוסל על ידי המשפחה המורחבת בפיקניק למחרת.

מסקנות: בפעם הבאה לעשות כמות כפולה.

עזבו אותי ממגילות, מה המתכון:

  • מערבבים במיקסר עם וו לישה קמח, שמן, שמרים ומלח.
  • מוסיפים מים, חלב וסוכר ולשים 3 דק' לעיסה אחידה.
  • מזרזרפים שמן זית ומעבדים עוד 8-10 דקות לבצק גמיש ולא דביק.
  • מכסים ומתפיחים 15 דק' במקום חמים.
  • מחממים תנור ל-220 מעלות טורבו.
  • בינתיים מכינים את התרד: שוטפים, מפרידים עלים מגבעולים, מגררים בצל ומוסיפים מלח גס.
  • מועכים ומכווצ'צ'ים עם הידיים את תערובת התרד-בצל-מלח.
  • מסננים, מוסיפים צנוברים ותבלינים ומערבבים היטב.
  • מרדדים את הבצק למלבן גדול, קורצים עיגולים בקוטר 5-7 ס"מ.
  • מניחים כפית מהמילוי, סוגרים למשולש ומהדקים היטב.
  • מסדרים על תבנית מכוסה נייר אפייה ומברישים בשמן זית למראה שחום.
  • אופים 14-10 דקות. אם צריך אופים עוד 4-6 דקות.
  • מוציאים, נותנים עוד הברשה קלה של שמן זית ומצננים 5 דקות.

 

 

השארת תגובה

דילוג לתוכן